25 Februari, 2009

SARAWAK bag I

NEGERI SARAWAK bag I

Sarawak. ,kini merupakan Negara bagian Sarawak,Malaysia Timur,sejak berdiri Federasi Malalysia 1963.negara dengan luas 124.967 km²,merupakan kawasan terbesar dalam Malaysia.negara bagian Sarawak terbagi dalam Sembilan Bagian devision,yaitu Kucing,Samarahan,Sri aman Sarikin,Sibu,Bintulu,Kapit,Miri dan Limbang.

Penduduk Sarawak sekitar 2.000.000 jiwa,terdiri dari bermacam macam suku :Melayu,Melanau,Iban,Badayuh dan Cina,termasuk pula suku suku Dayak Kenyah,kayan,Lun Bawang ,Kelabit,Kedayan ,Bisayar dan Kajang.

Riwayat sejarah lama tentang Sarawak tidak banyak diketahui,penulis sejarah Sarawak,Sanib Said menyebut sejarah lama Sarawak sebagai”THE DARK AGE” Dalam pertumbuhan kerajaan Sambas,Sultan pertama Sambas adalah Putera Raja Tengah(Raja Sarwak) 1598-1641.

Riwayat Sarawak sampai dinasti James Brooke,Sarawak berada dibawah kesultanan Brunai.didalam” The Histori Of Sarawak” disebutkan bahwa :
“…the present historiograpgy of Sarawak begins with the Brunei rule,as the background for the Brooke period.No historical study of Sarawak and Sabah can Begin without that of Brunei,for Sarawak was part of the Brunei Sultanate until the adventurous James Brooke succeded in implanting himself as the rajah of Sarawak in 1841…”)

Sejarah Sarawak dibagi dalam tiga fase perkembangan,pertama disebut ancient”Sarawak Politio-cultural area”,yang meliputi daerah dari Sambas sampai Bintulu.kedua disebut “Brunei politio-cultural”,area meliputi daerah mulai dari sungai Bintulu,sampai Api Api (Kinabalu).ketiga “Sabah,Sulu politio-cultural area”…

Didalam peta wilayah kerajaan Majapahit Pupuh XIII dan XIV Buku”NEGARA KERTAGAMA”,daerah Sarawak disebutkan sebagai Sedu Barune(ng)Kalka,Saludong,Selat dan Sewaku.

Muara sungai Sarawak sejak abad ke-7 sampai abad ke 14 merupakan Bandar perdagangaan dan Sentubong Sebagai ibukota Sarawak,.Raja Tengah ketika kembali ke Sarawak dari Sambas tahun 1641,ia meninggal dibunuh anak buahnya di Batu Buaya,Sentubong.ia dimakamkan di Sentubong.tentulah Sentubong ibukota Negara Sarawak pada abad ke 15 dan 16.
Dalam kunjungan Tim Peneliti Sejarah Sambas ke Sentubong bulan febuari 2001,rakyat setempat menyebut kampung ditepian muara sungai Sarawak di sebut “Kampung Asal”.nama kampong asal ini memperkuat pendapat bahwa Sentubong sebagai ibukota Sarawak.

1 komentar:

car_my77 Selasa, September 11, 2012 7:41:00 PM  

SALAM, AKU DARI SARIBAS SARAWAK, NAK TANYA SIKIT, SELAIN DARI SULTAN AKU TERTARIK TENTANG MELAYU SAMBAS, LEBIH LEBIH LAGI NENEK MOYANG KU ASAL DARI SAMBAS, ITUPUN PENGHULU (KEPALA DESA) AKU YANG BERI TAHU KAMI ADA PERTALIAN DARAH DENGAN BURHANUDIN A RASYID, ADA TAK SIMPAN SALASILAH BELIAU, SEBAB BELUM DIBUKTIKAN LAGI KEBENARANNYA.. WASSALAM.

Posting Komentar

Pengguna anonim bebas berkomentar,tapi "Maaf" semua komentar memerlukan persetujuan untuk diterbitkan.

Pengikut

Download Ebook,Internet Mobile & Gadget

RANDOM POST

  © Blogger templates Modifikasi The Professional Gradient Template by Albert Kennedy 2010

Back to TOP